Rackarns bananer!

Wheii nu rackars ä jag på g igen, som en duracell kanin känner jag mig med aldeles för mycket skit för mig!
typ "ska jag bita dig i öraat elloor!?"

Jaa men tänk om vi skulle stava allt som vi uttalar det, det skulle inte funka, hm för att det fins inte riktigt bokstäver som täcker alla uttal i dom skånska orden! Och jag försöker komma på typiska skånska ord, jag borde ha en topplista, Topp  skånska ord kommer här!


10. Gribba, en tjej helt enkelt!
9. Blannevann, Groggvirke tror jag bestämt det heter längre upp i landet
8. Barhoad, barhuvad helt enkelt, utan mössa kan det kallas också!
7. Flua, javisst det är så flugorna heter här nere!
6. Klydda, det är detsamma som kladda
5. Asa, jaa det är ett annat ord för släpa!
4. Lase, en disktrasa helt enkelt!
3. Hossa / Hussa, vårt ord för strumpa, jag brukar även änvända det om vissa fotbollsspelare "dom spelar som nårra jäävla hossor!"
2. Rälit, det är när något är äckligt, "faan vad räälig du är dåå"   
1.  MÖG, det är det skånga ordet för allt som inte är som det ska eller blev som det skulle! man kan vara mögig också, skitig menar vi då!


Tack för maj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0